حضور خوب سفارت پاکستان در جشنواره فرهنگی گذرنامه دی سی

امسال پس از دو سال وقفه به دلیل همه گیری کرونا جشنواره فرهنگی گذرنامه دی سی در شهر واشنگتن آمریکا با حضور فعال سفارت پاکستان با عرضه اقلام مختلف فرهنگی این کشور برگزار شد.

روزنامه داون- 9 مئی مطابق با 19 اردیبهشت


امسال پس از دو سال وقفه به دلیل همه گیری کرونا جشنواره فرهنگی گذرنامه دی سی در شهر واشنگتن آمریکا با حضور فعال سفارت پاکستان با عرضه اقلام مختلف فرهنگی این کشور برگزار شد.

یک هنرمند پاکستانی در غرقه فرهنگی در سفارت پاکستان به یک بازدید کننده آمریکایی یک اثر خطاطی حاوی آیاتی از قرآن را نشان می داد.

سرفراز حسین، مشاور مطبوعاتی سفارت پاکستان در واشنگتن توضیح داد که شنبه، 7 مه، روز پاسپورت DC است، زمانی که جامعه دیپلماتیک در این شهر با ابتکاراتی، فرهنگ متنوع خود را به نمایش می گذارند. 

حضور خوب سفارت پاکستان در جشنواره فرهنگی گذرنامه دی سیPassport DC هر ساله در ماه می به عنوان  ماه بین‌المللی آگاهی فرهنگی در واشنگتن جشن گرفته می‌شود و برای سفارت‌خانه ها جهت نمایش هنر، فرهنگ و موسیقی خود یک فرصت استثنایی فراهم می کند. در این رویداد فرهنگی هزاران نفر از جشنواره های خیابانی، نمایش ها، نمایشگاه ها، کارگاه ها  که در داخل و خارجی از محوطه سفارت خانه ها برگزار می شود شرکت کرده ضمن آشنایی با فرهنگ های مختلف از آن لذت        می برند.

سرفراز حسین دیپلمات پاکستانی میگوید: اگرچه تمام روز باران می بارید اما امروز بیش از 2000 بازدیدکننده داشتیم. به گفته وی بیشتر بازدیدکنندگان ساکن واشنگتن بودند و پس از آن آمریکایی های پاکستانی تبار، آمریکایی های سایر ایالت ها و شهروندان کشورهای دیگر  از غرفه فرهنگی پاکستان بازدید کردند.  

این دیپلمات پاکستانی گفت: ما تنوع فرهنگی غنی پاکستان را به نمایش گذاشتیم که نماینده همه مناطق و گروه های قومی در این کشور بود.

برخی غرفه ها همچنین پتانسیل اقتصادی و گردشگری پاکستان را برجسته کردند. دیپلمات های کشورهای دیگر، مقامات دولتی ایالات متحده و متخصصان فناوری اطلاعات در حال پرس و جو در مورد پتانسیل تجاری در پاکستان دیده شدند.

در یک غرفه چوب کریکت و توپ فوتبال ساخته شده در شهر صنعتی سیالکوت به نمایش گذاشته شد. برای بسیاری از بازدیدکنندگان، جای بسی تعجب بود که پاکستان یکی از تولیدکنندگان عمده کالاهای ورزشی در جهان است.

پدر و پسر آمریکایی می خواستند بدانند که آیا کریکت مانند بیسبال است یا خیر. هیچ کس در میان جمعیت نبود که به اندازه کافی در مورد هر دو ورزش اطلاعات کافی داشته باشد. 

جشنواره امسال به دلیل کووید19پس از سه سال وقفه  برگزار شد، بنابراین مردم قبل از افتتاحیه برنامه ریزی شده در خارج از سفارتخانه ها صف کشیدند.

غرفه‌های که در سالن جمشید مارکر واقع در سفارت برپا شده بود دارای مجموعه وسیعی از صنایع دستی و لباس‌های سنتی پاکستانی بود که در پس‌زمینه آهنگ‌های محلی پاکستان به نمایش گذاشته می‌شد. این نمایش شامل لباس های طراحان دوخته شده ، نقاشی های هنرمندان مشهور پاکستانی، کتاب ها و عکس های مکان های تاریخی این کشور بود.

در یکی از غرفه ها اشیایی از سنگ نمک ساخته شده بود و دیگری محصولات کشاورزی از جمله برنج باسماتی نیز در آن دیده می شد.

مهمانان زن آمریکایی همچنین از غرفه حنا بازدید خوبی داشتند و به قول یکی از بانوان ساکن واشنگتن، دستان خود را با حنا خالکوبی کردند. اما مردان نیز از این هنر بی بهره نبودند و علیرغم عرف و سنت مردم پاکستان حداقل دو مرد آمریکایی نیز ترجیح دادند دستان خود را با حنا رنگ آمیزی کنند.

بازدیدکنندگان همچنین از منوی غنی غذاهای پاکستانی که برای معرفی طعم های بی نظیر غذاهای پاکستانی سرو می شد، لذت بردند. برخی نیز کتاب‌های اردو را انتخاب کردند و از خود می پرسیدند چرا این کتاب ها از راست به چپ باز می‌شوند.

کد خبر 12092

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =